Een leefbaar Lede staat voor een gemeente waar wonen, werken en ontspannen in balans zijn. We streven naar een veilige en groene omgeving, met aandacht voor verkeersveiligheid en kwalitatieve huisvesting. Voorzieningen worden goed onderhouden en toegankelijk gemaakt voor iedereen, terwijl we samenwerken met bewoners om hun leefomgeving te verbeteren. Buurten worden gestimuleerd om actief te zijn en zorg & ondersteuning staat centraal. Zo creëren we een gemeenschap waar iedereen zich thuis en gehoord voelt.

Lees hieronder meer over onze programmapunten rond een leefbaar Lede.

VOOR EEN LEDE WAAR BUURTEN BELANGRIJK ZIJN
·        We starten buurtcommunicatieplatformen op. Die signaleren wanneer mensen vereenzamen of een specifieke zorgnood hebben. 

·        We stimuleren buurtprojecten waar straten of wijken elkaar kunnen ontmoeten, beter kunnen leren kennen of samen een project kunnen realiseren (bv. speeltuig in de wijk,…). 

·        We zetten in op een buurtwerking rond bredere mantelzorg en richten een gemeentelijke vrijwilligersdienst in voor en door senioren.  

 

VOOR EEN LEDE WAAR UW EIGENDOMSRECHT GEEN VODJE PAPIER IS
·        We maken een beleidsplan ruimte in nauw overleg met ieder van u. Behoud van de groene ruimte en het landelijk karakter, en respect voor het eigendomsrecht staan daarbij centraal. We kijken waar en op welke manier we gaan verdichten. Ook in Lede is er immers nood aan meer en betaalbaar wonen, alleen al omdat er meer mensen in Lede komen wonen en ook de samenstelling van de gezinnen verandert (meer éénoudergezinnen). We zorgen er wel voor dat dit op een kwalitatieve manier gebeurt. Geen 13 in een dozijn-projecten gericht op maximale winst van ontwikkelaars, maar kwalitatieve projecten met de nodige aandacht voor een fijne leefomgeving. De kernkwaliteiten uit het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (groenblauw, voor iedereen toegankelijk, energiezuinig,…) zijn daarbij onze leidraad.

VOOR EEN LEDE MET VOLDOENDE EN KWALITATIEVE VOORZIENINGEN
·        We houden de kwaliteit van onze sportinfrastructuur en andere voorzieningen op peil en gaan met de verenigingen mee op zoek naar subsidies.

·        We herbekijken het subsidiesysteem voor verenigingen in het algemeen en jeugdverenigingen in het bijzonder. We kijken op welke manier we investeringen in duurzame infrastructuur mee kunnen begeleiden.  

 

fijn samenleven

VOOR EEN LEDE WAAR HET FIJN SAMENLEVEN IS
·        Via het centraal meldpunt 9340 (zowel via telefoon, via app,…) kunnen kleine problemen (bv. losliggende tegel, sluikstort,…) snel worden gemeld. De diensten zorgen voor een snelle opvolging. Wanneer de melder dat wenst, wordt die op de hoogte gehouden van de vorderingen of de oplossing. Het is niet meer van deze tijd dat je dit soort problemen via politiek dienstbetoon moet oplossen en daarvoor de burgemeester of een schepen contacteren.  

·        We treden streng op tegen vandalisme en andere vormen van overlast. We schakelen mobiele camera’s in om de daders van die overlast te identificeren en zorgen voor gepaste bestraffing. 

·        We gaan de strijd aan tegen zwerfvuil en sluikstorten door de opmaak van een plan met concrete initiatieven. Diegene die wordt betrapt, betaalt de factuur. Het kan niet dat mensen die niet verantwoordelijk zijn voor zwerfvuil of sluikstort daar de rekening mee voor betalen. 

Lede verkeersveilig

VOOR EEN LEDE WAAR HET VERKEERSVEILIG IS
·        We zorgen voor veilige fiets- en wandelverbindingen naar en tussen de kernen, naar de scholen, de jeugdverenigingen, de cultuur- en sportinfrastructuur. Waar mogelijk gebruiken we het netwerk van trage wegen dat we opwaarderen en inrichten. We engageren ons niet alleen om de fietspaden beter te onderhouden, maar proberen ook te zorgen dat die verbindingen op plaatsen komen waar er geen conflicten zijn met gemotoriseerd verkeer.  

·        Voor wandelaars en fietsers is het doven van de straatverlichting problematisch. Ook wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat. In afwachting van slimme straatverlichting (die aangaat en dooft wanneer nodig, bijvoorbeeld wanneer er iemand passeert) doen we de straatverlichting terug aan. 

·        We maken een plan voor zwaar verkeer, waarbij we waar mogelijk zwaar verkeer weren uit woonkernen, de centra en aan schoolomgevingen, maar bedrijven toch nog bereikbaar blijven en bediend kunnen worden.  

·        We creëren verkeers- en éénrichtingslussen op strategische plaatsen die op elkaar aansluiten. Zo zorgen we voor vlotte doorstroming met meer ruimte voor de voetganger en fietser en op de meeste plaatsen een afname van het aantal verkeersbewegingen. We doen dit via een duidelijk uitgewerkt plan met inspraak van alle bewoners en gebruikers en niet via een aanpak waar we op vraag van één iemand plotseling een ingreep doen in de ene straat zonder de gevolgen voor de omliggende straten in kaart te brengen.