Belastinggeld moet verstandig en efficiënt beheer worden, met oog voor (duurzame) investeringen en transparante bestedingen. We streven naar een budget dat goed wordt bewaakt en waarbij verspilling wordt voorkomen. Elk project wordt grondig gepland en subsidies worden optimaal benut om kosten te drukken. Burgers worden nauw betrokken bij beslissingen en krijgen inzicht in de uitgaven. Door efficiëntie en zorgvuldige prioritering zorgen we ervoor dat publieke middelen ten goede komen aan de gemeenschap en niet worden verspild. En zo voorkomen we dat we de belastingen nog meer moeten verhogen.

Lees hieronder onze programmapunten over hoe wij verstandig zullen omspringen met uw kostbare belastinggeld.

 

VOOR EEN LEDE WAAR WE GOED OP DE CENTEN LETTEN
·       We stellen een duidelijke meerjarenbegroting op. Die wordt op een voor iedereen overzichtelijke en begrijpelijke manier voorgesteld, zodat elke inwoner weet aan wat en hoe het belastinggeld wordt besteed.

·        Lede moet meer gebruik maken van de aangereikte subsidies, niet alleen van overheden, maar ook van andere instanties (bvb koning Boudewijnstichting). Voor elk project is het krijgen van subsidies één van de uitgangspunten.

·        Wanneer we maatregelen nemen omwille van het budget volgen we dat goed op. Het kan toch niet dat bijvoorbeeld de straatverlichting enkele jaren geleden werd gedoofd omwille van besparingen, maar dat niemand kan zeggen of en hoeveel geld hiermee werd bespaard.

·        We letten op de centen bij de realisatie van onze eigen projecten. We maken duidelijke plannen, onderhandelen over prijzen en houden het budget bij de realisatie in het oog. We roepen halt aan allerhande meerprijzen die de factuur verhogen omdat onze bestekken niet kwalitatief genoeg waren opgesteld.

·        Op basis van het inwonersaantal kan elke deelgemeente of wijk aan de slag met een eigen burgerbudget (minimaal 10.000 euro) voor realisaties in deelgemeente of wijk. Budgetten kunnen opgespaard worden voor een grotere investering. We zorgen ervoor dat dit gestructureerd gebeurt en dat iedereen een stem heeft.

·        We gaan duidelijk na welke taken en opdrachten de gemeente op zich moet nemen. Overbodige taken of taken waar we in concurrentie gaan met de privé, zetten we stop. Is het bijvoorbeeld nodig om gratis koffie te schenken op de markt en daardoor rechtstreeks in concurrentie te gaan met de horeca in de omtrek.

·        We herbekijken onze samenwerkingsverbanden. Het is immers geen goede evolutie dat we steeds meer zaken uit handen geven of laten invullen door consultancy- en studiebureaus die vaak veraf staan van de Leedse realiteit of de zaken te veel bekijken vanuit de theorie en niet vanuit de dagelijkse praktijk.

VOOR EEN LEDE DAT ZORG DRAAGT VOOR INFRASTRUCTUUR
We maken een prioriteitenlijst voor investeringen in wegen. Dat gebeurt op basis van aantal gebruikers, belang inzake mobiliteit, mogelijkheid tot realisatie veilige verbindingen voor fietsers en voetgangers, afstemming met investeringen door nutsmaatschappijen. Dat gebeurt in alle transparantie en met inspraak van de burger. Als basis starten we met het digitaal in kaart brengen van de staat van alle wegen. Wegen die er zeer slecht bij liggen (zoals de Openveldstraat) krijgen een streepje voor in de prioriteitenlijst.

· Bij wegenwerken of inrichting van de publieke ruimte gaan we zo snel mogelijk in overleg met inwoners en omwonenden om aandachtspunten te detecteren en hinder en overlast zoveel mogelijk te beperken. We zorgen ook voor heldere communicatie over de voortgang van de werken

· We zorgen ervoor (bv. via duidelijke bestekken waarin ook snelheid van uitvoering wordt beoordeeld en er boetes komen wanneer termijnen niet worden gehaald) dat werken zo snel mogelijk gebeuren en hinder en overlast zoveel mogelijk wordt beperkt.

· We verplichten nutsmaatschappijen (elektriciteit, water,…) om werken tegelijkertijd uit te voeren. Werken zonder afstemming worden gepenaliseerd.

· Iedereen voelt tegenwoordig de impact van de klimaatverandering. Meer groen kan bv. zorgen dat er koele plekken zijn in de zomer. En meer plaats voor blauw (voor water) kan ons helpen hevige regenbuien op te vangen. We gaan aan de slag met deze groenblauwe dooradering. We herwaarderen het natuurlijke watersysteem, dat als natuurlijke buffer mee de strijd kan aangaan tegen overstromingen.

· We gaan in overleg met Infrabel en het Vlaams gewest en realiseren mee de ondertunneling van de Wichelsesteenweg om het fileprobleem daar op te lossen. Ook op andere filegevoelige plaatsen treden we in overleg met het gewest en andere partners met het oog op een structurele oplossing.

· We zorgen, eventueel in samenwerking met het gewest, voor slimme verkeerslichten op ons grondgebied. Slimme verkeerslichten zorgen niet alleen voor conflictvrije verkeerssituaties, maar ook voor een vlotte doorstroming voor wie zich aan de maximumsnelheid houdt. Gedaan dus met het midden in de nacht staan wachten aan een rood licht terwijl er in de verste verte geen ander voertuig meer te zien is.

VOOR EEN LEDE WAAR ER EIGENTIJDS BESTUURD WORDT
·    Er is nood aan een gezamenlijke huisvesting voor gemeente én OCMW diensten. Geen groot(s) prestigeproject, maar een klimaatneutrale campus die aanpasbaar en flexibel is, zodat de ingenomen oppervlakte kan worden uitgebreid of beperkt naargelang de noodzaak. Op die manier kunnen we vlot inspelen op evoluties zoals verdere digitalisering, met het toenemend thuiswerk en eventuele (al dan niet verplichte) gemeentefusies. Alle ruimtes moeten dus heel eenvoudig beschikbaar en gebruikt of herbruikt kunnen worden door verenigingen, scholen, starterslabs, co-working hubs (groeperen van thuiswerkenden).

·    We hebben nood aan een burgemeester die op basis van een sterke dossierkennis de nodige contacten met de federale, de Vlaamse en de provinciale overheid en hun administraties op de diverse niveaus onderhoudt, met het oog op opvolging van werken, zoeken naar subsidiemogelijkheden…. Bijvoorbeeld het feit dat Wegen en Verkeer, in tegenstelling tot andere provincies, stelselmatig nieuwe woon- of winkelmogelijkheden negatief adviseert, is typisch iets dat door de burgemeester bij de minister kan worden aangekaart.

·      We nemen klachten van burgers over de gemeentelijke dienstverlening, maar ook inzake overlast (zwerfvuil, geluidshinder, sluikstort, graffiti,…) serieus en zorgen binnen redelijke termijnen voor antwoord, opvolging en aanpak van het probleem.

·       We onderhouden contacten met de politiek in de provincie en Brussel met het oog op meer subsidies (ook voor de verenigingen), op betere en snellere opvolging van dossiers (bv. werken aan gewestwegen of door nutsmaatschappijen)

·    We zetten in op het behoud van vlotte treinverbindingen met Aalst, Gent, Wetteren en Brussel

·    We introduceren binnen alle gemeentediensten het werken op afspraak. De openingsuren van de gemeentelijke diensten worden uitgebreid en aangepast aan de huidige samenlevingsvorm. De diensten zullen ’s ochtends vroeger opengaan en ’s avonds later sluiten. Werken op afspraak mag immers niet leiden tot afbouwen van de dienstverlening en mindere beschikbaarheid.

·     De gemeente garandeert een sterke ondersteuning van het politiekorps inzake uitrusting. Ook de functie van wijkagent wordt opgewaardeerd. Op basis van een bevraging leggen we in overleg met de politiediensten elk jaar een werkprioriteit vast.

·     We willen snel duidelijkheid over de toekomst voor een nieuwe brandweerkazerne in Lede. Op basis van een objectieve analyse kijken we ook bij welke brandweerzone Lede het best gebaat is, zodat onze inwoners zo snel mogelijk en met inzet van het meest moderne materieel kunnen worden geholpen.

·     We voeren ‘9340’ als algemeen telefoonnummer in voor de gemeentediensten. Via dit nummer kunnen ook alle meldingen worden gedaan gaande van losliggende tegels, sluikstort of iets anders dat kan worden aangepakt. We schakelen daarbij elke politieke dienstverlening uit. Het is niet meer van deze tijd dat je eerst iets moet melden aan de burgemeester of een schepen om iets dergelijks opgelost te krijgen. Met je melding wordt aan de slag gegaan en je wordt op de hoogte gehouden van de vorderingen.

·    We bouwen aan een performant digitaal loket voor de gemeente. Alle documenten en aanvragen worden digitaal beschikbaar en kunnen digitaal worden ingediend. Daarbij zorgen we er wel voor dat mensen die minder digitaal onderlegd zijn snel en adequaat geholpen kunnen worden en voorzien we steun door laagdrempelige digitale scholing.

·    We zorgen voor een propere en verzorgde straten en pleinen, die ook voor minder mobiele mensen vlot toegankelijk zijn. Ook al de gemeentelijke gebouwen en diensten zijn toegankelijk met de rolstoel of voor mensen met visuele beperking. Al onze dienstverlening en eigen patrimonium zijn voor iedereen toegankelijk, ook voor minder mobiele mensen. 

·     Voor ons is een fusie niet noodzakelijk, maar we gaan het fusiedebat ook niet uit de weg. Wanneer we verplicht zouden worden te fusioneren, dan kiezen we liefst onze eigen partner. Dat kan alleen door  op voorhand te polsen naar de meningen van de inwoners en te kijken met welk van de omliggende gemeentes we de meeste overeenkomsten hebben of het meest compatibel is..

·       Afgedankte elektronica moet altijd gratis aanvaard worden op het containerpark. Mensen hebben immers via de Bebat-bijdrage bij aankoop al betaald voor de inzameling en recyclage.

·      In de gemeentelijke diensten richten we de loketten anders in. Bijvoorbeeld op de dienst burgerlijke stand en op andere diensten waar dat een rol speelt, zijn er individuele gespreksruimtes zodat andere wachtenden niet kunnen/moeten meeluisteren.

·      We zorgen voor toegang tot een printer en computer in de nieuwe huisvesting van de sociale dienst, zodat in deze tijden van toenemende digitalisering van dienstverlening en bankzaken niemand de boot mist. Vanzelfsprekend sporen we digitaal analfabetisme op en trachten het te verhelpen.

· Er komt een aanspreekpunt waar iedereen die daar nood aan heeft in verstaanbare taal gericht advies kan krijgen over de ingewikkelde wetgeving.

  ·     We hervormen onze diensten en halen schotten en kokers weg, zodat je als burger niet naar 2 of 3 loketten moet om iets opgelost of uitgelegd te krijgen, maar er één iemand is die je voorthelpt. Intern organiseren we zgn. vraagbaken, mensen met een bijzondere expertise die hun collega’s kunnen helpen bij ingewikkelde vragen.

VOOR EEN LEDE WAAR WE BESTUREN OP BASIS VAN OVERLEG
·        De werking, samenstelling en het principe van adviesraden wordt grondig geëvalueerd. Ze krijgen veel meer een echte rol van adviesraad en grotere betrokkenheid bij totstandkoming van beslissingen. We luisteren naar de grieven van actiegroepen.

·        We zorgen ervoor dat bij beslissingen iedereen op een gelijkwaardige manier de eigen inzichten mee kan laten afwegen in een dossier.

·        We luisteren naar iedereen, ook naar diegenen die minder hard roepen, en betrekken onze inwoners, verenigingen en handelaars zo snel mogelijk bij de opmaak van plannen, zowel voor concrete dossiers als voor het uitwerken van een langetermijnvisie